Drivkrafter och engagemang

Här kan ni ta del av slutrapporten för studien Drivkrafter och engagemang relaterade till färdplanens genomförande bland ett urval värmekunder. 

Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur värmekunder som inte tidigare varit aktiva i färdplansprocessen, men som påverkar möjligheterna att förverkliga färdplanen, ser på färdplanen och arbetet för att uppnå dess vision.

  • Skaffa ökad förståelse för deras drivkrafter, engagemang, behov, ”betalningsvilja”, tidshorisonter etc.

  • Identifiera hinder och möjliggörare som kan omsättas/omhändertas genom fortsatt samarbete, utveckling eller forskning.

Studien har genomförts av Grounded Brand Management och Profu under 2023.

Inställningen till arbetet mot fossilfrihet och värmebranschens initiativ är genomgående positivt. Intervjuade värmekunder och byggentreprenörer jobbar på för fullt med att minska sin klimatpåverkan. Alla bolag har egna mål, planer och aktiviteter som de tar stort ansvar för och har fullt upp med att genomföra. Samarbetet i dessa frågor mellan intervjuade värmekunder och deras energibolag är inte så starkt idag. Det har främst att göra med att man har fullt upp med att agera på det man har rådighet över. De välkomnar mer samverkan om gemensamma lösningar som hjälper alla inblandade att både nå sina mål och bidra till minskad klimatpåverkan på ett större plan.

Några övergripande insikter och reflektioner från studien är:

  • Skillnaden i mål gör att man inte riktigt drar åt samma håll. Respondenterna ser inte att fjärrvärmebolagen arbetar tillräckligt för att det ska löna sig att minska energianvändning och effektuttag.

  • Respondenterna har (nästan) gjort vad de kan för att minska plast i restavfall och efterfrågar åtgärder tidigare och senare i kedjan så att arbetet gör skillnad på riktigt.

  • Respondenterna har bristande insyn i, och förtroende för hur branschen ska klara att nå målet om fossilbränslefritt inom given tidsram. Enligt respondenterna bör fjärrvärmebolagen först se till att all fjärrvärme är klimatneutral (innan man säljer krediter). ”Negativa utsläpp” är svårt att förstå och tidigare erfarenheter av ”grön fjärrvärme” skapar farhågor runt green washing .

  • Trots att fjärrvärmebolagen åtagit sig att driva på och intensifiera samverkan så saknar många ett nära samarbete med win win i fokus.

  • Stort fokus på fjärrvärme och fjärrvärmebolagen, desto mindre på andra värmelösningar.

Kontaktpersoner

  • Gunilla Jalbin

    Grounded Brand Management

    gunilla@groundedbrandmanagement.se

  • Kjerstin Ludvig

    Profu
    kjerstin.ludvig@profu.se