Inspel till Fossilfritt Sverige om Bio-CCS och bio-CCU

Fossilfritt Sverige tar fram en strategi för bio-CCS och bio-CCU och färdplan värme har skickat in kommentarer på den preliminära versionen i december 2023.

De 22 färdplanerna för fossilfri konkurrenskraft som näringslivets olika branscher tagit fram visar vad som krävs för att industrin ska bli fossilfri eller klimatneutral. Detta ”sverigepussel” går inte ihop om alla färdplanerna genomförs samtidigt.  Fossilfritt Sverige utvecklar därför strategier som visar hur utmaningarna kan hanteras men också hur omställningen kan drivas på och gynna den svenska konkurrenskraften på den internationella marknaden.

Jenny Westerberg, Profu, har representerat Färdplan Värme i en av referensgrupperna (Industrigruppen) för arbetet och bland annat deltagit i flera arbetsmöten och haft möjlighet att ge inspel under processen. I december skickades följande kommentarer till projektledarna hos Fossilfritt Sverige. Kommentarerna har stämts av med styrgruppen för färdplan värme.

 

Inspel från Färdplan Värme

  • Utsläppsminskning och negativa utsläpp
    Färdplan uppvärmning instämmer i att det är allra viktigast att minska användningen av fossila bränslen. Samtidigt kommer negativa utsläpp behövas oavsett vad och fokus behöver även riktas mot att snabba på implementeringen av bio-CCS. Det finns alltså ingen motsättning mot att minska fossila utsläpp och att skapa permanenta negativa utsläpp. Det behövs ett parallellt fokus på att minska användningen av fossila bränslen och att skynda på implementeringen av negativa utsläpp genom bio-CCS.

  • Tydlighet i begrepp
    Begreppet ”kolinlagring” som används i strategin är otydligt. Det kan förväxlas med kolinlagring i skog, produkter och liknande. Koldioxidlagring med vitt skilda permanens bör inte blandas i samma begrepp. När negativa utsläpp avses i strategin är det bättre att använda ett tydligare begrepp såsom ”negativa utsläpp genom permanent geologisk lagring av biogen koldioxid”.  

  • Långsiktigt EU-styrmedel för negativa utsläpp
    Färdplan uppvärmning instämmer i att ett långsiktigt EU-styrmedel behövs som hanterar och därmed främjar negativa utsläpp genom bio-CCS.

  • Äganderätt till negativa utsläpp
    En mycket viktig fråga för färdplan uppvärmnings aktörer handlar om äganderätt till krediter negativa utsläpp. Handel med krediter är sannolikt en mycket viktig marknadsmekanism för finansiering av bio-CCS. Köpare av krediter för negativa utsläpp behöver ha möjlighet att använda dessa i sin hållbarhetsredovisning samtidigt som Sverige som nation räknar med dessa i sin utsläppsrapportering till UNFCCC. Detta är helt i linje med EU-parlamentets förslag om hantering i det kommande EU-ramverket för handel med krediter för carbon removals (CRCF).

  • Allokering vid blandade koldioxidutsläpp
    En annan väsentlig fråga för färdplan uppvärmnings aktörer är att det ska vara möjligt att göra en ”allokering” mellan biogen och fossil koldioxid till olika tillämpningar. För anläggningar med blandade koldioxidutsläpp (t.ex. från förbränning av avfall) behöver det vara möjligt att genom massbalans på årsbasis allokera koldioxidutsläppen till olika ändamål. Det kan till exempel avse att biogen koldioxid allokeras till CCU-tillämpningar medan fossil koldioxid allokeras till permanent geologisk lagring.

  • Särskilt styrmedel för CCS vid avfallsförbränning
    CCS vid avfallsförbränning har stor potential att bidra med utsläppsminskning och negativa utsläpp. Den kommande omvända auktionen och utsläppshandeln räcker dock inte för att täcka kostnaderna. Här behövs sannolikt särskilda styrmedel. Det gäller även om teknik utvecklas och samhällsaktörer lyckas med kraftfull minskning av plast som går till förbränning. Det kommer ändå finnas restflöden av fossilt avfall som går till förbränning i framtiden.

  • Statlig samordning kring infrastruktur för koldioxidtransport
    Staten kan behöva ta en roll för att främja kostnadseffektiv utbyggnad av infrastruktur för koldioxidtransport. Det finns indikationer på att transport med rörledning från svenska anläggningar till lagringsplats skulle vara betydligt billigare än de fartygstransporter som de flesta nu planerar för. En enskild anläggning kan dock inte ta en investering i rörledningar på egen hand så här skulle det behövas en statlig samordning. En möjlighet skulle vara att ge Energimyndigheten i uppgift att utreda kostnadseffektiv infrastruktur för koldioxidtransport från svenska anläggningar.