Örnsköldsvik

Goda exempel

Kraftvärmeverk bidrar till grönt sjöfartsbränsle

Sjöfarten står för tre procent av de globala koldioxidutsläppen och använder 300 miljoner ton fossilt bränsle per år. Att ställa om från fossila drivmedel till förnybart kräver en stor förändring och där kan elektrobränslen komma att spela en viktig roll. Elektrobränslen omfattar drivmedel och kemikalier och görs av el, vatten och koldioxid eller kväve. Slutprodukten kan variera och bland annat bli metanol, så kallad elektrometanol.

Det svenska bolaget Liquid Wind utvecklar anläggningar för produktion av grönt elektrobränsle till sjöfarten. Dessa bränslen ska produceras av förnybar vätgas från vindkraftsel och biogen koldioxid från bland annat kraftvärmeverk. Bolaget har i nuläget klart för tre elektrobränsleanläggningar som ska ligga i Örnsköldsvik, Sundvall och Umeå. Samtliga anläggningar kommer att använda biogen koldioxid från kraftvärmeverken i respektive kommun. Den anläggning som har kommit längst i planeringen är FlagshipONE i Örnsköldsvik där Ørsted har tagit över ägandeskapet. Anläggningen ska tas i drift 2025 och producera omkring 50 000 ton elektrometanol om året.

Minst 10 anläggningar

vill Liquid Wind etablera i Norden
till år 2030

Elektrobränsleanläggningen i Örnsköldsvik är särskilt spännande eftersom vi bryter ny mark och förhoppningsvis kan inspirera andra till att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten
— Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

För mer information kontakta:

Klaudija Cavala,
kommunikationschef Liquid Wind

E-post: Klaudija@LiquidWind.se